Jak już pisaliśmy w recenzji gry Heroes 3, przeciwnik komputerowy jest dosyć schematyczny, a struktura SI niespecjalnie skomplikowana. Poniższy wykaz przedstawia poziomy trudności przeciwnika komputerowego. Im większa trudność tym przeciwnik komputerowy jest lepszy i bardziej ekspansywny.
Niski poziom trudności (80% – pionek)
- Komputer nie zauważa i nie widzi zagrożenia w stawianiu swojego bohatera obok bohaterów przeciwnika,
- Komputer nie będzie uwzględniał siły wojsk przeciwnika przy ataku na niego,
- Komputerowi gracze budują w każdej turze budują coś w zamku,
- Komputer nie zbuduje wyższego poziomu stworzeń niż ten, który wybudował gracz ludzki,
- Komputer nie może budować 7 poziomu stworzeń,
- Komputer nie będzie szukał Gralla,
- Komputer nie będzie łączył armii,
- Komputer nie będzie wymieniał się stworzeniami i artefaktami między swoimi bohaterami,
- Potwory na mapie gry częściej przyłączają się do graczy ludzkich niż komputerowych,
- Komputer może posiadać maksymalnie ośmiu bohaterów.
Normalny poziom trudności (100% – koń)
- Komputer nie będzie uwzględniał siły wojsk przeciwnika przy decyzji ataku,
- Komputer będzie łączył armie,
- Komputer będzie budował budynek w zamku co turę,
- Komputer będzie rozwijał umocnienia zamków,
- Komputer będzie poszukiwał Graala dopiero po odkryciu co najmniej połowy Puzzli,
- Komputer stawia nacisk na odkrywanie mapy,
- Komputer będzie uwzględniał odległość wrogiego bohatera od swojego zanim go ruszy,
- Komputer nie będzie wynajmował więcej bohaterów, jeśli będzie miał już trzech lub więcej,
- Komputerowi gracze nie będą wynajmować bohaterów jeśli razem będą posiadać 11 lub więcej bohaterów.
Wysoki poziom trudności (130% – wieża)
- Komputer będzie poprawnie rozpoznawał siłę wrogiej armii przy decyzji ataku,
- Komputer będzie ostrożnie wykonywał ruch w miejscach zagrożenia,
- Komputer będzie mógł budować dowolne budynki, co turę,
- Komputer jest bardzo agresywny w pobliżu swego miasta,
- Komputerowi gracze będą poszukiwać Graala już po odkryciu 1 Puzzli,
- Indywidualni komputerowi gracze nie najmą więcej bohaterów jeśli mają już czterech lub więcej,
- Komputerowi gracze nie będą już najmować kolejnych bohaterów jeśli razem będą ich posiadać 14 lub więcej.
Bardzo wysoki poziom trudności (160% – dama)
- Komputer jest bardzo ostrożny przy ruchu bohatera w terenie zagrożenia,
- Komputer poszukuje Graala, gdy tylko może zidentyfikować jego przybliżone położenie na podstawie odkrytych Puzzli,
- Indywidualni komputerowi gracze nie najmą więcej bohaterów jeśli mają już pięciu lub więcej,
- Komputerowi gracze nie będą wynajmować bohaterów jeśli razem będą posiadać 14 lub więcej bohaterów.
Nieprawdopodobny poziom trudności (200% – król)
- Indywidualni komputerowi gracze nie najmą więcej bohaterów jeśli mają już sześciu lub więcej,
- Komputerowi gracze nie będą wynajmować bohaterów jeśli razem będą posiadać 20 lub więcej bohaterów.