Z Okiem Innosa przeciw siłom Beliara… Recenzja Gothic II

Trochę achronologicznie swoją przygodę ze światem Gothica rozpocząłem od drugiej części, którą osobiście uważam za najlepszą z serii, szczególnie wraz z dodatkiem Noc Kruka. Niezależnie jednak od ustalenia hierarchii, myślę że każdy się zgodzi, iż kontynuacja niemieckiego RPG’a stworzonego przez firmę Piranha Bytes w postaci wydanego w 2002 roku Gothic II okazała się strzałem w dziesiątkę. Udało się zachować podstawowe aspekty rozgrywki, za które fani pokochali jedynkę, a zarazem poprawiono bardzo wiele pod kątem mechaniki, grafiki i samego wykonania.

Akcja Gothic II dzieje się na wyspie Khorinis, wliczając znaną z części pierwszej Górniczą Dolinę (obecnie opanowaną w większości przez orków), miasto portowe Khorinis, włości ziemskie zbuntowanego farmera Onara, a z dodatkiem Noc Kruka również region zwany Jarkendarem. Po upadku magicznej bariery i pokonaniu Śniącego nasz Bezimienny bohater unika śmierci dzięki pomocy nekromanty Xardasa, jednak traci wszystkie dotychczas zdobyte umiejętności. Będzie musiał jednak szybko stanąć na nogi, gdyż świat ponownie staje w obliczu poważnego niebezpieczeństwa i tylko wybraniec Innosa może go ochronić przed zagładą. Tym razem mamy okazję zmierzyć się z najpopularniejszymi mitycznymi stworzeniami, jakże powszechnymi w literaturze fantastycznej, mianowicie smokami zesłanymi przez Beliara. Zanim jednak do tego dojdzie, musimy wykonać wiele zadań, spośród których najistotniejszym wydaje się pozyskanie potężnego artefaktu – Oka Innosa.

Gothic IIGłówny wątek fabularny może i z pozoru nie wygląda na specjalnie oryginalny, jednak zapewniam, iż wgryzienie się przygodę stanowi kwestię czasu. A osoba mająca już za sobą przygodę w Górniczej Dolinie, napotka wiele znanych motywów. Ponownie czeka nas wybór jednej z kilku dostępnych frakcji i ścieżek. Po pierwsze możemy dołączyć do straży miejskiej, by wkrótce awansować do rangi paladynów. Po drugie dane nam jest wybrać ścieżkę magiczną i dołączyć do klasztoru ognia jako nowicjusz, a następnie uzyskać szaty magiczne i arcymagiczne. Trzecią opcję stanowią najemnicy Onara, z których w dalszym etapie gry rekrutują się łowcy smoków. Wybór należy do nas i rzutuje m. in. na linię fabularną, dostępność określonych rzemieślników i sojuszników pomocnych w finale gry, a także niektórych zadań. Jeśli chodzi o questy, to jest ich zdecydowanie więcej niż w części pierwszej, przede wszystkim z uwagi na kilkukrotnie szersze wymiary otwartego świata i liczniejsze postaci. Napotkamy także paru starych znajomych z Górniczej Doliny i mamy możliwość odwiedzenia Górniczej Doliny, która od czasu upadku bariery znacząco się zmieniła pod okupacją orków.

Gothic IIPod względem rozwoju postaci zostały dodane nowe umiejętności, jednakże fundamenty pozostały takie same jak w przypadku Gothic 1. Ponownie uzyskany w trakcie rozgrywki EXP (przede wszystkim z zadań i pokonywanych przeciwników) służy do podnoszenia poziomu postaci, a w konsekwencji zdobywania punktów nauki, które możemy wykorzystać na rozwój określonych parametrów u właściwych nauczycieli. Naturalnie szkolenia mają służyć przede wszystkim zwiększeniu naszej skuteczności bojowej. Do przeciwników znanych nam z części pierwszej dołączyło kilka nowych bestii (w szczególności charakterystyczni poszukiwacze prześladujący wybrańca Innosa). System walki został usprawniony i obecnie należy go uznać za płynny a zarazem wymagający.

Gothic IIGothic II cieszy się wysokim poziomem dopracowania zarówno w ogółach (lokacje dokończone i przemyślane), jak i szczegółach (interesujące zadania, znajdźki w skrzyniach, skarby rozlokowane na mapie). Szczególnie należy pochwalić twórców za stworzenie bardzo ładnego, klimatycznego i przede wszystkim przepełnionego treścią miasta Khorinis. Myślę, że nie tylko ja znam tam już każdą chatę na pamięć :-).

Gothic IIWspomniałem o dodatku Noc Kruka. Dodał on całkiem sporo nowej zawartości. W krainie Jarkendar przeżyjemy bardzo interesującą przygodę, dołączając do Kręgu Wody, zwiedzając starożytne ruiny, spotykając piratów, odwiedzając kopalnię uciekinierów z kolonii karnej i wreszcie tocząc batalię z magnatem Krukiem o cenny artefakt – Szpon Beliara. Mamy też okazję dokonać wyzwolenia niewolników czy dostać ochrzan od Saturasa za puszczenie z dymem kopca rudy w Gothic 1… Oprócz rozszerzającego contentu Noc Kruka zwiększa podstawowy poziom trudności, czyniąc rozgrywkę jeszcze bardziej absorbującą.

Gothic IISzata graficzna w Gothic II została znacząco usprawniona mimo trudnego pod tym względem silnika gry. Muzyka i dialogi ponownie stoją na poziomie mistrzowskim.

Spośród różnorakich nieoficjalnych dodatków i modów do drugiej części gry, których powstała niezliczona ilość (tak jak w przypadku jedynki), wspomnieć wypada o polskim dziele, nad którym trwają obecnie wzmożone prace. Gothic II Dzieje Khorinis ma być pierwszą modyfikacją z w pełni profesjonalnym dubbingiem. Warto śledzić informacje na jego temat.

Podsumowując, Gothic II stanowi w dalszym ciągu tytuł obowiązkowy dla fanów RPG i wciąż cieszy się aktywną społecznością fanów na całym świecie, w tym w Polsce.

+ ogromny otwarty świat z dużą swobodą działania gracza,
+ dopracowany świat pod wieloma względami, w tym wybitne miasto Khorinis,
+ bogactwo zadań, liczne postaci i lokacje; starzy znajomi,
+ rozwinięte w stosunku do części pierwszej elementy rozwoju bohatera i usprawniona mechanika,
+ dobra szata graficzna i klimatyczna muzyka,
+ świetny dodatek Noc Kruka, wydłużający przygodę.
– nieco mniej oryginalna fabuła w stosunku do części pierwszej, choć w dalszym ciągu wciągająca,
– wciąż pojawiające się błędy w skryptach, lecz w mniejszej liczbie niż w Gothic 1,
– niektóre elementy niemal mechanicznie przeklejone z poprzedniej części.

[poll id=”7″]

Dodaj komentarz