eurobiznes

Eurobiznes – Wariant Mathiasa

Wychodząc z założenia, że gry muszą iść z duchem czasu, zdecydowałem się dokonać zmian w zasadach gry Eurobiznes (ang. Eurobusiness). Mają one na celu urozmaicenie zabawy i wprowadzenie do niej więcej życia i możliwości. Mam nadzieję, że zaproponowane przeze mnie rozwiązania się spodobają i korzystnie wpłyną na Waszą wyobraźnię.

Instrukcja – podstawowe założenia

  1. Bankier, wybierany w drodze losowania, rozdaje graczom po 3000$, a następnie zakłada dwa konta bankowe: BUDOWA i SZANSA. Następnie dochodzi do licytacji 2-6 aktów własności (w zależności od liczby graczy), bez wodociągów, elektrowni i kolei. Ten, który uzyska ich najwięcej, otrzymuje prawo do ciągnięcia SZANSY z dowolnie wybranego zestawu.
  2. Informacje na temat kont bankowych:
    1. BANK jest centralną instytucją finansową. Czerpie zyski ze sprzedaży nieruchomości, licytacji, odsetek od pożyczek i % od zysków kont bankowych.
    2. BUDOWA to konto inwestycyjne. Firmy budowlane gromadzą dochody ze sprzedaży domów i hoteli, a także remontów. Musi oddać do BANKU 25% zysków.
    3. SZANSA – tutaj przyjmowane są opłaty za wszelkie usługi na planszy, w tym więzienne. Musi przekazywać do BANKU 25% zysków.
    4. LICHWA jest kontem, które powstaje podczas gry. W banku niełatwo jest zdobyć pożyczkę. Lichwiarze chętniej udzielają kredytów na wyższe sumy i robią to nie tylko w razie bankructwa (ale także gdy gracz potrzebuje pieniędzy chociażby na realizację swoich planów inwestycyjnych), jednak żądają bardzo wysokiego oprocentowania (50-100%). LICHWA przekazuje 30% zysków do BANKU.
  3. Nowe właściwości pól:
    1. Dla odwiedzających – gracz wpłaca na rzecz więźnia od 10 do 50$. Pieniądze trafiają na konto SZANSA i nie są opodatkowane przez bank.
    2. Koleje – jeżeli staniesz na tym polu, masz prawo podróżować nimi na inną stację. Opłata wynosi: 50$, gdy linie docelowe są naszym posiadaniu (na rzecz konta SZANSA), lub 200$, jeżeli koleje docelowe należą do innego gracza (na rzecz tego gracza).
    3. Elektrownia i wodociągi – opłata za postój powiększona do 50 x ilość wyrzuconych oczek.
    4. Parking Strzeżony – płacimy 400$, ale w następnej kolejce możemy rzucić kośćmi drugi raz (oczka się sumują). Ruszając z tego pola nie możemy także trafić do więzienia w przypadku wyrzucenia w 3 podejściach tej samej liczby oczek na obu kościach.
    5. Podatek od wzbogacenia – płacimy nie 200$, tylko 20% posiadanych w danej chwili pieniędzy (trafiają one bezpośrednio do BANKU).
      eurobiznes
  4. Kiedy gracz stanie na polu należącym do rywala, płaci mu zgodnie z aktem własności. Natomiast kiedy stanie na własnym polu, wówczas otrzymuje od banku połowę kwoty Opłata za postój jako zyski z nieruchomości.
  5. Zmiany w budownictwie domów – od teraz można budować we wszystkich nieruchomościach (w wariancie podstawowym Eurobiznes było to możliwe dopiero po skompletowaniu aktów własności całego państwa, co w przypadku wyrównanej rozgrywki często okazywało się niemożliwe)!
    1. Jeżeli gracz posiada 1/3 aktów własności danego kraju, wówczas ma prawo do postawienia maksymalnie jednego domu.
    2. Jeżeli gracz posiada 1/2 aktów własności, może zbudować dwa domy w swojej posiadłości.
    3. Jeżeli gracz posiada 2/3 aktów własności, może stworzyć do trzech domów. Należy jednak pamiętać o równomiernej rozbudowie w danym kraju (opcja fakultatywna, choć sugerowana)!
    4. Prawo do postawienia 4 domów i hotelu przysługuje graczowi, gdy skompletuje wszystkie akty własności danego kraju.
  6. Kiedy pula domów się wyczerpie, zawodnicy używają własnych symboli do stawiania kolejnych (np. guzików). Od tego czasu każdy dom jest o 50% droższy. To samo tyczy się hoteli. Jeżeli gracz rozwinie całe państwo do maksimum (hotele w każdym mieście), to każdy dom i hotel w innym państwie będzie o 100% droższy. O kolejne 100% ceny podstawowej (czyli w sumie o 200%) wzrasta cena budowli po rozbudowie do maksimum kolejnego kraju i tak dalej aż do 500% kwoty podstawowej.
  7. W grze istnieją trzy rodzaje pożyczek:
    1. kredyt w BANKU (tylko w razie niewypłacalności zawodnika) o oprocentowaniu 10%
    2. pożyczka u gracza – oprocentowanie ustalane indywidualnie
    3. lichwa (można ją zaciągnąć w każdej kolejce, ale PRZED rzutem kośćmi) o oprocentowaniu 50-100%.
      U lichwiarzy możemy zaciągnąć dług, gdy posiadamy w chwili złożenia prośby minimum połowę wartości pożyczki (bez odsetek). Lichwa jest ściągana po dwóch przejściach przez START: pobierane są pieniądze i akty własności, a jeżeli jest ich za mało, to odbiera się graczowi wszystkie zyski do momentu uregulowania płatności (odsetki w takim przypadku rosną do 100%).
      Z pożyczkami u gracza jest podobnie, przy czym zawodnicy między sobą ustalają czas spłaty kredytu.
  8. Pozostałe reguły gry obowiązują tak jak w wersji standardowej Eurobiznes.

Uwagi dodatkowe

Do realizacji tego wariantu niezbędny okaże się kalkulator. Przyda się również kartka papieru i coś do pisania. Wszystkie obliczenia związane z kontami wykonuje Bankier. Z racji tego, że jest to pracochłonne, gracze mogą się zmieniać w trakcie rozgrywki na tym stanowisku (np. co kilka tur).

Postanowienia końcowe

Życzę wszystkim dobrej zabawy i wysokich wyników. Warto wspomnieć, że zasady te wymyśliłem i spisałem już ładnych parę lat temu, a gra może być w dalszym ciągu rozwijana. Dlatego jeżeli wymyśliłeś własne zasady (np. dzięki inspiracji Wariantem Mathiasa), wyślij je do mnie!

Zachęcam wszystkich do gry w ponadczasowy Eurobiznes na wybranych zasadach (będzie mi miło, jeżeli weźmiecie pod uwagę także ten)!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *