Eurobiznes – Wariant Mathiasa
Wychodząc z założenia, że gry muszą iść z duchem czasu, zdecydowałem się dokonać zmian w zasadach gry Eurobiznes (ang. Eurobusiness). Mają one na celu urozmaicenie zabawy i wprowadzenie do niej więcej życia i możliwości. Mam nadzieję, że zaproponowane przeze mnie rozwiązania się spodobają i korzystnie wpłyną na Waszą wyobraźnię.
Instrukcja – podstawowe założenia
- Bankier, wybierany w drodze losowania, rozdaje graczom po 3000$, a następnie zakłada dwa konta bankowe: BUDOWA i SZANSA. Następnie dochodzi do licytacji 2-6 aktów własności (w zależności od liczby graczy), bez wodociągów, elektrowni i kolei. Ten, który uzyska ich najwięcej, otrzymuje prawo do ciągnięcia SZANSY z dowolnie wybranego zestawu.
- Informacje na temat kont bankowych:
- BANK jest centralną instytucją finansową. Czerpie zyski ze sprzedaży nieruchomości, licytacji, odsetek od pożyczek i % od zysków kont bankowych.
- BUDOWA to konto inwestycyjne. Firmy budowlane gromadzą dochody ze sprzedaży domów i hoteli, a także remontów. Musi oddać do BANKU 25% zysków.
- SZANSA – tutaj przyjmowane są opłaty za wszelkie usługi na planszy, w tym więzienne. Musi przekazywać do BANKU 25% zysków.
- LICHWA jest kontem, które powstaje podczas gry. W banku niełatwo jest zdobyć pożyczkę. Lichwiarze chętniej udzielają kredytów na wyższe sumy i robią to nie tylko w razie bankructwa (ale także gdy gracz potrzebuje pieniędzy chociażby na realizację swoich planów inwestycyjnych), jednak żądają bardzo wysokiego oprocentowania (50-100%). LICHWA przekazuje 30% zysków do BANKU.
- Nowe właściwości pól:
- Dla odwiedzających – gracz wpłaca na rzecz więźnia od 10 do 50$. Pieniądze trafiają na konto SZANSA i nie są opodatkowane przez bank.
- Koleje – jeżeli staniesz na tym polu, masz prawo podróżować nimi na inną stację. Opłata wynosi: 50$, gdy linie docelowe są naszym posiadaniu (na rzecz konta SZANSA), lub 200$, jeżeli koleje docelowe należą do innego gracza (na rzecz tego gracza).
- Elektrownia i wodociągi – opłata za postój powiększona do 50 x ilość wyrzuconych oczek.
- Parking Strzeżony – płacimy 400$, ale w następnej kolejce możemy rzucić kośćmi drugi raz (oczka się sumują). Ruszając z tego pola nie możemy także trafić do więzienia w przypadku wyrzucenia w 3 podejściach tej samej liczby oczek na obu kościach.
- Podatek od wzbogacenia – płacimy nie 200$, tylko 20% posiadanych w danej chwili pieniędzy (trafiają one bezpośrednio do BANKU).
- Kiedy gracz stanie na polu należącym do rywala, płaci mu zgodnie z aktem własności. Natomiast kiedy stanie na własnym polu, wówczas otrzymuje od banku połowę kwoty Opłata za postój jako zyski z nieruchomości.
- Zmiany w budownictwie domów – od teraz można budować we wszystkich nieruchomościach (w wariancie podstawowym Eurobiznes było to możliwe dopiero po skompletowaniu aktów własności całego państwa, co w przypadku wyrównanej rozgrywki często okazywało się niemożliwe)!
- Jeżeli gracz posiada 1/3 aktów własności danego kraju, wówczas ma prawo do postawienia maksymalnie jednego domu.
- Jeżeli gracz posiada 1/2 aktów własności, może zbudować dwa domy w swojej posiadłości.
- Jeżeli gracz posiada 2/3 aktów własności, może stworzyć do trzech domów. Należy jednak pamiętać o równomiernej rozbudowie w danym kraju (opcja fakultatywna, choć sugerowana)!
- Prawo do postawienia 4 domów i hotelu przysługuje graczowi, gdy skompletuje wszystkie akty własności danego kraju.
- Kiedy pula domów się wyczerpie, zawodnicy używają własnych symboli do stawiania kolejnych (np. guzików). Od tego czasu każdy dom jest o 50% droższy. To samo tyczy się hoteli. Jeżeli gracz rozwinie całe państwo do maksimum (hotele w każdym mieście), to każdy dom i hotel w innym państwie będzie o 100% droższy. O kolejne 100% ceny podstawowej (czyli w sumie o 200%) wzrasta cena budowli po rozbudowie do maksimum kolejnego kraju i tak dalej aż do 500% kwoty podstawowej.
- W grze istnieją trzy rodzaje pożyczek:
- kredyt w BANKU (tylko w razie niewypłacalności zawodnika) o oprocentowaniu 10%
- pożyczka u gracza – oprocentowanie ustalane indywidualnie
- lichwa (można ją zaciągnąć w każdej kolejce, ale PRZED rzutem kośćmi) o oprocentowaniu 50-100%.
U lichwiarzy możemy zaciągnąć dług, gdy posiadamy w chwili złożenia prośby minimum połowę wartości pożyczki (bez odsetek). Lichwa jest ściągana po dwóch przejściach przez START: pobierane są pieniądze i akty własności, a jeżeli jest ich za mało, to odbiera się graczowi wszystkie zyski do momentu uregulowania płatności (odsetki w takim przypadku rosną do 100%).
Z pożyczkami u gracza jest podobnie, przy czym zawodnicy między sobą ustalają czas spłaty kredytu.
- Pozostałe reguły gry obowiązują tak jak w wersji standardowej Eurobiznes.
Uwagi dodatkowe
Do realizacji tego wariantu niezbędny okaże się kalkulator. Przyda się również kartka papieru i coś do pisania. Wszystkie obliczenia związane z kontami wykonuje Bankier. Z racji tego, że jest to pracochłonne, gracze mogą się zmieniać w trakcie rozgrywki na tym stanowisku (np. co kilka tur).
Postanowienia końcowe
Życzę wszystkim dobrej zabawy i wysokich wyników. Warto wspomnieć, że zasady te wymyśliłem i spisałem już ładnych parę lat temu, a gra może być w dalszym ciągu rozwijana. Dlatego jeżeli wymyśliłeś własne zasady (np. dzięki inspiracji Wariantem Mathiasa), wyślij je do mnie!
Zachęcam wszystkich do gry w ponadczasowy Eurobiznes na wybranych zasadach (będzie mi miło, jeżeli weźmiecie pod uwagę także ten)!