Deweloperzy niezależnego czeskiego studia Bohemia Interactive pragną odnieść się do niedawnego obiegu filmów, które zostały oryginalnie pobrane z ich gry Arma 3 i fałszywie użyte jako materiał z prawdziwych konfliktów, szczególnie z trwającej obecnie wojny na Ukrainie. Filmy te mają charakter “viralowy” i są masowo udostępniane przez użytkowników mediów społecznościowych, a czasem nawet przez różne media głównego nurtu lub oficjalne instytucje rządowe na całym świecie. Zespół twórców Arma 3 chciałby skorzystać z okazji i wskazać, jak opinia publiczna może odróżnić takie materiały wideo z gry od prawdziwych zdjęć.
Arma 3 jest czymś więcej niż tylko wojskową grą symulacyjną, jest to unikalna otwarta platforma sandbox. Akcja oryginalnej gry toczy się w samym środku futurystycznego, fikcyjnego konfliktu w 2035 roku. Filarem serii Arma jest jednak to, jak bardzo gry są otwarte na personalizację i zawartość generowaną przez użytkowników (modding). Moderzy mogą tworzyć zupełnie nowe tereny, pojazdy naziemne, samoloty, broń, mundury, wyposażenie i scenariusze. Następnie mogą podzielić się swoimi kreacjami ze społecznością graczy. Na przykład, na dzień dzisiejszy istnieje ponad 20.000 modów do Arma 3 dostępnych do pobrania poprzez platformę Steam. Oznacza to, że gracze Arma 3 mogą odtworzyć i zasymulować każdy historyczny, obecny lub przyszły konflikt w bardzo szczegółowy sposób (dzięki zaawansowanemu silnikowi gry). Ta wyjątkowa swoboda platformy Arma 3 ma swój minus: filmiki pobrane z Arma 3, zwłaszcza gdy gra jest zmodyfikowana, mają sporą zdolność do rozpowszechniania fake newsów.
„Podczas gdy pochlebne jest to, że Arma 3 symuluje współczesne konflikty wojenne w tak realistyczny sposób, z pewnością nie jesteśmy zadowoleni z tego, że może być ona mylona z prawdziwymi materiałami z walk i wykorzystywana jako propaganda wojenna. Zdarzało się to w przeszłości (filmy z Arma 3 rzekomo przedstawiały konflikty w Afganistanie, Syrii, Palestynie, a nawet między Indiami a Pakistanem), ale obecnie treści te zyskały na popularności w odniesieniu do obecnego konfliktu na Ukrainie. Próbowaliśmy walczyć z takimi treściami poprzez flagowanie tych filmów do dostawców platform (FB, YT, TW, IG itp.), ale jest to bardzo nieskuteczne. Z każdym zdjętym filmikiem, każdego dnia wrzucanych jest dziesięć kolejnych. Stwierdziliśmy, że najlepszym sposobem na rozwiązanie tego problemu jest aktywna współpraca z wiodącymi mediami i firmami sprawdzającymi fakty (takimi jak AFP, Reuters i inne), które mają większy zasięg i możliwości skutecznej walki z rozprzestrzenianiem się fake newsów” – mówi Pavel Křižka, PR Manager Bohemia Interactive.
Jak odróżnić filmy z rozgrywki od materiałów z prawdziwego świata (wskazówki od twórców)
- Bardzo niska rozdzielczość
- Nawet przestarzałe smartfony mają możliwość dostarczania filmów w jakości HD. Fałszywe filmy mają zazwyczaj znacznie niższą jakość i są celowo rozpikselowane i rozmyte, aby ukryć fakt, że pochodzą z gry wideo.
- Trzęsąca się kamera
- Aby dodać dramatyzmu, takie filmy często nie są rejestrowane w grze. Autorzy filmują ekran komputera z uruchomioną grą w niskiej jakości i z nadmiernym drżeniem kamery.
- Często odbywają się w ciemności lub w nocy
- Materiał filmowy jest często ciemny, aby ukryć niewystarczający poziom szczegółowości sceny z gry wideo.
- Przeważnie bez dźwięku
- Efekty dźwiękowe w grze są najczęściej odróżnialne od rzeczywistości.
- Nie widać ludzi w ruchu
- Podczas gdy gra może symulować ruch pojazdów wojskowych stosunkowo realistycznie, uchwycenie naturalnie wyglądających ludzi w ruchu jest nadal bardzo trudne, nawet dla najbardziej nowoczesnych gier.
- Widoczne elementy Heads Up Display (HUD)
- Czasami widoczne są interfejsy użytkownika gry, takie jak wybór broni, liczniki amunicji, stan pojazdu, powiadomienia itp. Często pojawiają się one na krawędziach lub w rogach materiału filmowego.
- Nienaturalne efekty cząsteczek
- Nawet najnowocześniejsze gry mają problem z naturalnym przedstawieniem wybuchów, dymu, ognia i pyłu, a także tego, jak wpływają na nie warunki środowiskowe. Zwróć uwagę przede wszystkim na dziwnie oddzielone chmury.
- Nierealistyczne pojazdy, mundury, wyposażenie
- Osoby z zaawansowaną wiedzą na temat sprzętu wojskowego mogą rozpoznać użycie nierealistycznych zasobów wojskowych dla danego konfliktu. Na przykład, w jednym z szeroko rozpowszechnionych fałszywych filmów, amerykański system obrony powietrznej C-RAM zestrzeliwuje amerykański samolot naziemny A-10. Jednostki mogą również prezentować nieautentyczne insygnia, kamuflaż itp.
Na koniec chcielibyśmy prosić graczy i twórców treści Arma 3 o odpowiedzialne wykorzystywanie materiałów z gry. Dzieląc się takimi materiałami, prosimy o powstrzymanie się od używania „clickbaitowych” tytułów i zawsze wyraźne zaznaczenie, że film pochodzi z gry wideo i nie przedstawia prawdziwych wydarzeń. Widzieliśmy wielu graczy Arma wskazujących błędnie zidentyfikowany materiał filmowy, co pomaga widzom zrozumieć, z czym mają do czynienia. Dziękujemy za pomoc!