Heroes 3 Umiejętności
Spis treści
Dział 1. Umiejętności podstawowe
Dział 2. Umiejętności drugorzędne
- Wstęp
- Spis zdolności
- Prawdopodobieństwo zdobycia
Umiejętności podstawowe
Atak, Obrona, Moc i Wiedza – jak one działają?
Bohaterowie w Heroes 3 wyposażeni są w sumie w sześć podstawowych zdolności. Cztery pierwsze, które chciałby omówić, nazwałbym bezpośrednimi. Mowa o Ataku, Obronie, Mocy i Wiedzy.
Ich działanie jest stosunkowo proste do zrozumienia. Atak i Obrona herosa sumowane są z analogicznymi bazowymi parametrami dowodzonych przez niego jednostek (oraz ewentualnymi efektami zaklęć czy umiejętności). Następnie wpływają one na faktycznie zadane przez poszczególne oddziały obrażenia według następującego wzoru:
dmg(f) = N * dmg(b) * (1 + p * (A – O)), gdzie
dmg(f) – obrażenia faktyczne
N – liczba stworzeń w oddziale
dmg(b) – obrażenia bazowe (zazwyczaj ujęte w widełkach)
A – parametr ataku jednostki atakującej (zsumowany z atakiem swego dowódcy)
O – parametr obrony jednostki atakowanej (j.w.)
Wartość p zależy natomiast od tego, czy różnica pomiędzy A i O jest:
- dodatnia – wówczas p=0,05 (w efekcie dmg(f) napastnika będzie wyższe od jego dmg(b)),
- ujemna – wówczas p=-0,025 (w efekcie dmg(f) napastnika będzie niższe od jego dmg(b)),
- zerowa – wówczas wzór się skróci i obrażenia rzeczywiste będą zależały wyłącznie od dmg(f) oraz N.
Moc bohatera wpływa na czas trwania rzucanych przez niego wielu zaklęć osłabiających oraz wspomagających, a także na obrażenia zadawane przez czary ofensywne. Szczegółowe wzory zawarte zostały w zakładce Magia. Z kolei Wiedza, pomnożona przez 10, przekłada się na liczbę posiadanych punktów many.
Poniższa tabela przedstawia procentowe szanse nauczenia się w drodze zdobywania kolejnych poziomów doświadczenia przez bohaterów różnych klas poszczególnych umiejętności podstawowych bezpośrednich.
Klasa | LVL | ||||
2-9 | 35% | 45% | 10% | 10% | |
10+ | 30% | 30% | 20% | 20% | |
2-9 | 20% | 15% | 30% | 35% | |
10+ | 20% | 20% | 30% | 30% | |
2-9 | 35% | 45% | 10% | 10% | |
10+ | 30% | 30% | 20% | 20% | |
2-9 | 10% | 20% | 35% | 35% | |
10+ | 20% | 20% | 30% | 30% | |
2-9 | 30% | 30% | 20% | 20% | |
10+ | 30% | 30% | 20% | 20% | |
2-9 | 10% | 10% | 40% | 40% | |
10+ | 30% | 30% | 20% | 20% | |
2-9 | 35% | 35% | 15% | 15% | |
10+ | 30% | 30% | 20% | 20% | |
2-9 | 15% | 15% | 35% | 35% | |
10+ | 20% | 20% | 30% | 30% | |
2-9 | 30% | 25% | 20% | 25% | |
10+ | 25% | 25% | 25% | 25% | |
2-9 | 15% | 15% | 35% | 35% | |
10+ | 25% | 25% | 25% | 25% | |
2-9 | 35% | 35% | 15% | 10% | |
10+ | 30% | 30% | 20% | 20% | |
2-9 | 10% | 10% | 50% | 30% | |
10+ | 20% | 20% | 30% | 30% | |
2-9 | 55% | 35% | 5% | 5% | |
10+ | 30% | 30% | 20% | 20% | |
2-9 | 30% | 20% | 25% | 25% | |
10+ | 25% | 25% | 25% | 25% | |
2-9 | 30% | 50% | 10% | 10% | |
10+ | 30% | 30% | 20% | 20% | |
2-9 | 5% | 15% | 40% | 40% | |
10+ | 20% | 20% | 30% | 30% | |
2-9 | 45% | 25% | 15% | 15% | |
10+ | 30% | 30% | 20% | 20% | |
2-9 | 15% | 15% | 35% | 35% | |
10+ | 25% | 25% | 25% | 25% |
A co z Morale i Szczęściem?
Istnieją również dwie zdolności określane przeze mnie na potrzeby analizy pośrednimi. Takie nazewnictwo wynika z faktu, iż same w sobie nie określają żadnych parametrów, lecz w sposób pośredni wpływają na użycie w danej bitwie atrybutów bezpośrednich. Ponadto, w przeciwieństwie do ataku, obrony, mocy i wiedzy, które na bitwę oddziałują zawsze, skille pośrednie mogą nie wystąpić wcale (i procentowo na to właśnie jest najwyższa szansa).
Morale decyduje o tym, czy nasze jednostki otrzymają dodatkowy ruch w trakcie tury, czy też może odwrotnie – zdemobilizowane opuszczą kolejkę. Jego wartość waha się od -3 do +3. Morale możemy podnosić – stale i czasowo – na wiele sposobów, począwszy od umiejętności Dowodzenia, przez stosowne artefakty i lokacje na mapie przygód, skończywszy na specjalnych zdolnościach niektórych jednostek czy budynków. Z kolei ujemne morale najczęściej wynika z nadmiernego wymieszania jednostek różnych miast w ramach jednej armii czy zrabowania dostępnych krypt.
Szczęście z kolei może poskutkować podwójnymi obrażeniami oddziałów bohatera i wpłynąć na nie można w podobny sposób, jak w przypadku morale. Różnica polega na tym, iż w oficjalnej wersji Heroes 3 nie ma możliwości uzyskania ujemnego wskaźnika szczęścia. Dopiero w ramach modyfikacji Horn of the Abbys taki mechanizm, połączony z karami dla nieszczęśliwych jednostek, został zaimplementowany. Jest to nowość w pełni zgodna z duchem gry, ponieważ 3DO miało w planach ujemne szczęście, choć ostatecznie nie znalazło się ono w finalnej wersji produktu.
Poniżej zamieszczam procentowe szanse na odpowiedni efekt działania umiejętności podstawowych pośrednich.
Wartość | Efekty Morale | Efekty Szczęścia |
3 | 12,5% -> dodatkowy ruch | 12,5% -> podwójne obrażenia |
2 | 8,3% -> dodatkowy ruch | 8,3% -> podwójne obrażenia |
1 | 4,2% -> dodatkowy ruch | 4,2% -> podwójne obrażenia |
0 | brak | brak |
-1 | 8,3% -> na strata ruchu | 4,2% -> połowa obrażeń (tylko w HotA) |
-2 | 16,7% -> na strata ruchu | 8,3% -> połowa obrażeń (tylko w HotA) |
-3 | 25% -> na strata ruchu | 12,5% -> połowa obrażeń (tylko w HotA) |
Umiejętności drugorzędne
Wstęp
Poza wyżej opisanymi umiejętnościami podstawowymi w Heroes 3 występuje cała gama tzw. zdolności drugorzędnych. Są to swego rodzaju specjalizacje naszych bohaterów, którzy mogą ich posiąść co najwyżej 8. Każdą umiejętność drugorzędną rozwinąć można na trzech poziomach – podstawowym, zaawansowanym i mistrzowskim.
Bohaterowie zazwyczaj zaczynają rozgrywkę na 1. poziomie doświadczenia z dwoma skillami tej kategorii na poziomach podstawowym lub jednym na zaawansowanym. Kolejne zdolności uzyskują przede wszystkim podczas awansowania.
Szanse zdobycia poszczególnych zdolności zależą od klasy bohatera i zostały opisane w końcowej części artykułu. Oprócz tego istnieją lokacje, które napotkane w czasie rozgrywki mogą przysporzyć nam dodatkowych umiejętności, już niezależnie od tego, z jakiego miasta heros pochodzi (np. Chaty wiedźm).
Spis zdolności
Artyleria |
|
Poziom podstawowy: Przekazuje kontrolę nad balistą bohaterowi umożliwiając oddanie mu dwóch strzałów. Prawdopodobieństwem zadania podwójnych obrażeń wzrasta do 50%. |
|
Poziom zaawansowany: Prawdopodobieństwo zadania podwójnych obrażeń wzrasta do 75%. |
|
Poziom mistrzowski: Prawdopodobieństwo zadania podwójnych obrażeń wzrasta do 100%. |
|
Skuteczność ataku
|
|
Poziom podstawowy: Zwiększa ilość obrażeń zadawanych przez oddziały bohatera w walce wręcz o 10%. |
|
Poziom zaawansowany: Zwiększa ilość obrażeń zadawanych przez oddziały bohatera w walce wręcz o 20% |
|
Poziom mistrzowski: Zwiększa ilość obrażeń zadawanych przez oddziały bohatera w walce wręcz o 30%. |
|
Balistyka |
|
Poziom podstawowy: Pozwala bohaterowi przejąć sterowanie nad katapultą. |
|
Poziom zaawansowany: Balista strzela dwukrotnie na turę ze zwiększoną skutecznością. |
|
Poziom mistrzowski: Balista strzela dwukrotnie na turę z maksymalną skutecznością. |
|
Dowodzenie |
|
Poziom podstawowy: Zwiększa morale wszystkich oddziałów o 1. |
|
Poziom zaawansowany: Zwiększa morale wszystkich oddziałów o 2. |
|
Poziom mistrzowski: Zwiększa morale wszystkich oddziałów o 3. |
|
Dyplomacja |
|
Poziom podstawowy: W ramach negocjacji 25% stworzeń gotowych uciec przed armią bohatera może się do ciebie przyłączyć. Ponadto zmniejsza koszty poddania się o 20%. |
|
Poziom zaawansowany: Negocjacje są skuteczne wobec 50% słabszych stworzeń, a koszty poddania niższe o 40%. |
|
Poziom mistrzowski: Negocjacje są skuteczne wobec 100% słabszych stworzeń, a koszty poddania niższe o 60%. |
|
Finanse |
|
Poziom podstawowy: Bohater dostarcza królestwu dziennie 125 sztuk złota. |
|
Poziom zaawansowany: Bohater dostarcza królestwu dziennie 250 sztuk złota. |
|
Poziom mistrzowski: Bohater dostarcza królestwu dziennie 500 sztuk złota. |
|
Logistyka |
|
Poziom podstawowy: Zwiększa liczbę punktów ruchu bohatera na lądzie o 10%. |
|
Poziom zaawansowany: Zwiększa liczbę punktów ruchu bohatera na lądzie o 20%. |
|
Poziom mistrzowski: Zwiększa liczbę punktów ruchu bohatera na lądzie o 30%. |
|
Łucznictwo |
|
Poziom podstawowy: Zwiększa obrażenia zadawane przez jednostki atakujące na odległość o 10%. |
|
Poziom zaawansowany: Zwiększa obrażenia zadawane przez jednostki atakujące na odległość o 25%. |
|
Poziom mistrzowski: Zwiększa obrażenia zadawane przez jednostki atakujące na odległość o 50%. |
|
Nawigacja |
|
Poziom podstawowy: Zwiększa zasięg okrętu bohatera o 50%. |
|
Poziom zaawansowany: Zwiększa zasięg okrętu bohatera o 100%. |
|
Poziom mistrzowski: Zwiększa zasięg okrętu bohatera o 150%. |
|
Nekromancja |
|
Poziom podstawowy: 10% zabitych w walce przeciwników zostaje wskrzeszonych w postaci szkieletów. |
|
Poziom zaawansowany: 20% zabitych w walce przeciwników zostaje wskrzeszonych w postaci szkieletów. |
|
Poziom mistrzowski: 30% zabitych w walce przeciwników zostaje wskrzeszonych w postaci szkieletów. |
|
Odkrywanie |
|
Poziom podstawowy: Zwiększa pole widzenia bohatera o 1. |
|
Poziom zaawansowany: Zwiększa pole widzenia bohatera o 2. |
|
Poziom mistrzowski: Zwiększa pole widzenia bohatera o 3. |
|
Płatnerstwo |
|
Poziom podstawowy: Zmniejsza obrażenia zadawane oddziałom bohatera o 5%. |
|
Poziom zaawansowany: Zmniejsza obrażenia zadawane oddziałom bohatera o 10%. |
|
Poziom mistrzowski: Zmniejsza obrażenia zadawane oddziałom bohatera o 15%. |
|
Sokoli wzrok
|
|
Poziom podstawowy: Zwiększa szansę nauczenia się czaru 1 lub 2 poziomu podczas bitwy o 40%. |
|
Poziom zaawansowany: Zwiększa szansę nauczenia się czaru 1, 2 lub 3 poziomu podczas bitwy o 50%. |
|
Poziom mistrzowski: Zwiększa szansę nauczenia się czaru 1, 2, 3 lub 4 poziomu podczas bitwy o 60%. |
|
Szczęście |
|
Poziom podstawowy: Zwiększa szczęście oddziałów bohatera o 1. |
|
Poziom zaawansowany: Zwiększa szczęście oddziałów bohatera o 2. |
|
Poziom mistrzowski: Zwiększa szczęście oddziałów bohatera o 3. |
|
Taktyka |
|
Poziom podstawowy: Pozwala na ustawienie oddziałów na wybranych pozycjach przed rozpoczęciem bitwy. Oddziały można ustawić od bohatera w odległości maksymalnie o 3 pola. |
|
Poziom zaawansowany: Oddziały można ustawić od bohatera w odległości maksymalnie o 5 pól. |
|
Poziom mistrzowski: Oddziały można ustawić od bohatera w odległości maksymalnie o 7 pól. |
|
Znajdowanie drogi
|
|
Poziom podstawowy: Bohater nie ponosi kar przy ruchu po spękanej ziemi. Kara przy ruchu po piasku i śniegu wynosi 20%, a po bagnach – 35%. |
|
Poziom zaawansowany: Brak kar przy ruchu po spękanej ziemi, piasku i śniegu, 20% straty ruchu po bagnach. |
|
Poziom mistrzowski: Brak kar przy ruchu po spękanej ziemi, piasku i śniegu, 20% straty ruchu po bagnach. |
|
Inteligencja |
|
Poziom podstawowy: Zwiększa liczbę posiadanych punktów magii o 25%. |
|
Poziom zaawansowany: Zwiększa liczbę posiadanych punktów magii o 50%. |
|
Poziom mistrzowski: Zwiększa liczbę posiadanych punktów magii o 100%. |
|
Magia ognia
|
|
Poziom podstawowy: Pozwala rzucać zaklęcia magii ognia po zmniejszonych kosztach. Koszt jest zmniejszony o liczbę punktów many odpowiadającą poziomowi czaru. |
|
Poziom zaawansowany: Zaklęcia rzucane są ze zwiększoną efektywnością. |
|
Poziom mistrzowski: Zaklęcia rzucane są z maksymalną efektywnością. |
|
Magia powietrza
|
|
Poziom podstawowy: Pozwala rzucać zaklęcia magii powietrza po zmniejszonych kosztach. Koszt jest zmniejszony o liczbę punktów many odpowiadającą poziomowi czaru. |
|
Poziom zaawansowany: Zaklęcia rzucane są ze zwiększoną efektywnością. |
|
Poziom mistrzowski: Zaklęcia rzucane są z maksymalną efektywnością. |
|
Magia wody
|
|
Poziom podstawowy: Pozwala rzucać zaklęcia magii wody po zmniejszonych kosztach. Koszt jest zmniejszony o liczbę punktów many odpowiadającą poziomowi czaru. |
|
Poziom zaawansowany: Zaklęcia rzucane są ze zwiększoną efektywnością. |
|
Poziom mistrzowski: Zaklęcia rzucane są z maksymalną efektywnością. |
|
Magia ziemi
|
|
Poziom podstawowy: Pozwala rzucać zaklęcia magii ziemi po zmniejszonych kosztach. Koszt jest zmniejszony o liczbę punktów many odpowiadającą poziomowi czaru. |
|
Poziom zaawansowany: Zaklęcia rzucane są ze zwiększoną efektywnością. |
|
Poziom mistrzowski: Zaklęcia rzucane są z maksymalną efektywnością. |
|
Mądrość
|
|
Poziom podstawowy: Pozwala bohaterowi na poznanie i zrozumienie zaklęć trzeciego poziomu. |
|
Poziom zaawansowany: Pozwala bohaterowi na poznanie i zrozumienie zaklęć czwartego poziomu. |
|
Poziom mistrzowski: Pozwala bohaterowi na poznanie i zrozumienie zaklęć piątego poziomu. |
|
Mistycyzm
|
|
Poziom podstawowy: Zwiększa dzienną regenerację many bohatera do 2 punktów. |
|
Poziom zaawansowany: Zwiększa dzienną regenerację many bohatera do 3 punktów. |
|
Poziom mistrzowski: Zwiększa dzienną regenerację many bohatera do 4 punktów. |
|
Nauka
|
|
Poziom podstawowy: Zwiększa ilość zdobywanego doświadczenia o 5%. |
|
Poziom zaawansowany: Zwiększa ilość zdobywanego doświadczenia o 10%. |
|
Poziom mistrzowski: Zwiększa ilość zdobywanego doświadczenia o 15%. |
|
Nauka czarów
|
|
Poziom podstawowy: Pozwala bohaterom na wymianę wiedzy o zaklęciach poziomów 1 i 2. |
|
Poziom zaawansowany: Pozwala bohaterom na wymianę wiedzy o zaklęciach poziomów 1, 2 i 3. |
|
Poziom mistrzowski: Pozwala bohaterom na wymianę wiedzy o zaklęciach poziomów 1, 2, 3 i 4. |
|
Odporność
|
|
Poziom podstawowy: Zwiększa odporność oddziałów bohatera na magię o 5%. |
|
Poziom zaawansowany: Zwiększa odporność oddziałów bohatera na magię o 10%. |
|
Poziom mistrzowski: Zwiększa odporność oddziałów bohatera na magię o 20%. |
|
Pierwsza pomoc
|
|
Poziom podstawowy: Przekazuje bohaterowi kontrolę nad namiotem medyka, który leczy do 50 punktów życia. |
|
Poziom zaawansowany: Namiot medyka leczy do 75 punktów życia. |
|
Poziom mistrzowski: Namiot medyka leczy do 100 punktów życia. |
|
Talent magiczny
|
|
Poziom podstawowy: Zwiększa obrażenia magiczne zadawane przez bohatera o 5%. |
|
Poziom zaawansowany: Zwiększa obrażenia magiczne zadawane przez bohatera o 10%. |
|
Poziom mistrzowski: Zwiększa obrażenia magiczne zadawane przez bohatera o 15%. |
Prawdopodobieństwo zdobycia
Bohaterowie Mocy
7 | 5 | 6 | 8 | 7 | 8 | 10 | 5 | 9 | |
5 | 8 | 5 | 6 | 5 | 6 | 7 | 7 | 8 | |
5 | 6 | 4 | 5 | 5 | 8 | 8 | 8 | 8 | |
8 | 4 | 6 | 7 | 7 | 7 | 8 | 7 | 8 | |
2 | 3 | 2 | 2 | 0 | 1 | 1 | 6 | 1 | |
5 | 8 | 8 | 7 | 5 | 6 | 6 | 10 | 5 | |
5 | 9 | 5 | 6 | 5 | 6 | 6 | 5 | 2 | |
7 | 5 | 4 | 6 | 5 | 10 | 8 | 6 | 8 | |
10 | 6 | 3 | 3 | 0 | 8 | 5 | 5 | 3 | |
3 | 6 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 | 2 | 2 | |
8 | 3 | 3 | 4 | 8 | 4 | 2 | 8 | 5 | |
5 | 5 | 6 | 10 | 5 | 8 | 7 | 8 | 8 | |
4 | 7 | 4 | 4 | 4 | 5 | 8 | 8 | 6 | |
4 | 7 | 4 | 5 | 4 | 5 | 8 | 7 | 6 | |
6 | 2 | 4 | 3 | 0 | 4 | 2 | 1 | 3 | |
4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 | 1 | 1 | 2 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4 | 4 | 10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 8 | |
3 | 3 | 6 | 4 | 6 | 3 | 2 | 2 | 2 | |
1 | 0 | 1 | 4 | 1 | 2 | 2 | 0 | 3 | |
4 | 3 | 2 | 1 | 3 | 0 | 0 | 2 | 2 | |
2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
3 | 1 | 4 | 2 | 2 | 1 | 3 | 1 | 2 | |
1 | 2 | 3 | 3 | 4 | 2 | 1 | 1 | 1 | |
1 | 2 | 4 | 2 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
2 | 3 | 4 | 2 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | |
1 | 1 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
2 | 2 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 | 1 | 2 | |
Bohaterowie Magii
4 | 1 | 1 | 4 | 3 | 1 | 8 | 2 | 1 | |
3 | 5 | 2 | 4 | 2 | 2 | 4 | 3 | 2 | |
2 | 1 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 1 | 1 | |
4 | 4 | 4 | 6 | 5 | 6 | 6 | 8 | 4 | |
10 | 7 | 7 | 5 | 0 | 6 | 4 | 8 | 4 | |
3 | 3 | 1 | 4 | 2 | 1 | 4 | 4 | 1 | |
2 | 1 | 0 | 3 | 1 | 0 | 4 | 0 | 0 | |
2 | 1 | 1 | 4 | 2 | 1 | 5 | 1 | 1 | |
2 | 2 | 4 | 2 | 0 | 3 | 4 | 1 | 3 | |
5 | 9 | 4 | 2 | 1 | 2 | 2 | 4 | 2 | |
5 | 2 | 1 | 2 | 5 | 4 | 0 | 6 | 4 | |
4 | 5 | 2 | 3 | 4 | 2 | 9 | 3 | 2 | |
2 | 5 | 2 | 4 | 6 | 2 | 4 | 2 | 2 | |
3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 | |
3 | 3 | 5 | 2 | 3 | 5 | 1 | 1 | 3 | |
3 | 3 | 5 | 2 | 3 | 5 | 1 | 1 | 4 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
7 | 8 | 10 | 8 | 8 | 10 | 6 | 8 | 8 | |
2 | 1 | 2 | 5 | 2 | 5 | 3 | 3 | 6 | |
4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 6 | |
3 | 4 | 3 | 4 | 8 | 5 | 3 | 3 | 6 | |
4 | 2 | 6 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 6 | |
5 | 6 | 8 | 6 | 6 | 10 | 6 | 8 | 8 | |
6 | 7 | 10 | 6 | 6 | 8 | 5 | 7 | 8 | |
4 | 6 | 8 | 10 | 6 | 8 | 4 | 8 | 8 | |
6 | 8 | 9 | 5 | 6 | 8 | 4 | 7 | 8 | |
6 | 7 | 8 | 4 | 7 | 8 | 5 | 10 | 8 | |