Nie jest tajemnicą, że świat Bohaterów Mocy i Magii wciągnął mnie któregoś pewnego dnia i już w nim zostałem. Oprócz jednak typowo off-line’owych rozgrywek (urozmaicanych niekiedy amatorskim trybem multiplayer) od czasu do czasu lubię pograć przez internet z perspektywy przeglądarki. Gdy usłyszałem o projekcie Epic Kingdoms, od razu się nim zainteresowałem. Heroes via www marzył mi się bowiem od dawna.
Recenzja gry Epic Kingdoms
Fanowskie dzieło inspirowane w szczególności trzecią częścią cyklu autorstwa czwórki polskich programistów obecnie znajduje się w fazie alfa i udostępniono jedynie część planowanej zawartości gry. Nie mniej jednak warto już zagrać i ocenić sam koncept wraz w stanie aktualnym, aby w ten sposób być może pomóc twórcy, wskazując mankamenty oraz podkreślając pozytywne kierunki, które warto rozwinąć.
Rozgrywka odbywa się w świecie Erda. Aktualnie dostępne Epic Kingdoms oferuje dwie frakcje – ludzie północy z Northrand oraz leśne elfy z Cal-Tharien. Póki co miałem przyjemność pokierować tymi pierwszymi. Wchodząc do gry, mamy do dyspozycji trzy główne ekrany i liczne pomniejsze zakładki. Na ekranie zamku odbywa się rozbudowa miasta. Budynki stawiamy i ulepszamy w czasie rzeczywistym, wykorzystując do tego złoto oraz siedem innych surowców (w tym przede wszystkim drewno i rudę); ilość możliwych jednocześnie akcji w mieście uzależniona jest od liczby dostępnych w nim budowniczych. Tutaj również dokonujemy zbiorów zasobów pozyskiwanych w zamku z prędkością X sztuk na godzinę.
Kolejnym aspektem związanym z ekranem zamku jest rekrutacja wojsk (w przypadku których oprócz zgromadzenia odpowiednich bogactw niezbędnym okaże się śledzenie limitu populacji, który podnosimy wznosząc domostwa) oraz bohaterów (w tawernie za złoto, podobnie jak w przypadku Heroes). W tym miejscu warto już wspomnieć, że wiele naszych wysiłków w grze może zostać wspomożonych dzięki specjalnej walucie premium – epickim punktom. W szczególności dotyczy to skracania czasu wszelkich operacji w czasie rzeczywistym, a także zwiększania przyrostu surowców i czy pojemności magazynów.
Następnie przechodzimy na Mapę. Na tym ekranie w Epic Kingdoms odbywa się ruch naszych bohaterów. Poruszamy się w czasie rzeczywistym i niestety muszę przyznać, że odbywa się to trochę zbyt wolno. O ile do siermiężnej rozbudowy miast w grach przeglądarkowych przyzwyczaiłem się dość dawno temu, o tyle ruch na mapie, biorąc pod uwagę w miarę dynamiczny wzór w postaci Heroes 3, okazał się po prostu nużący. Tak czy inaczej nasi herosi mogą tutaj zbierać surowce, skrzynie ze skarbami, flagować kopalnie (z których zbieramy dostawy zasobów w trybie analogicznym jak z tych w mieście), odwiedzać różne lokacje czy znajdować artefakty – słowem eksplorować teren. Pod tym względem podobieństwo do HoM&M jest dość spore.
Na mapie napotkamy również przeciwników. Walki odbywają się w trybie turowym na planszy, a za zwycięstwa otrzymujemy cenne punkty doświadczenia.
Z poziomu ekranu Świata odbserwujemy rozszerzanie się naszego stanu posiadania oraz innych graczy i ich forty. Tej sekcji nie badałem jak dotąd specjalnie szczegółowo, bo i nie ma w niej zbyt wielu opcji.
Parę słów na temat bohaterów. Zdobyty exp naturalnie przekłada się na zdobywanie kolejnych poziomów, co z kolei wpływa na ich statystyki. W Epic Kingdoms wykorzystujemy tzw. punkty atrybutu na podnoszenie wybranych parametrów podstawowych (atak, obrona, moc, wiedza), co uważam osobiście za ciekawszą opcję niż odgórnie przydzielane bonusy do statystyk w przypadku Heroes 3, gdyż umożliwia tworzenie indywidualnych „buildów”. Ponadto bohaterowie posiadają indywidualne talenty, które można porównać do specjalności w HoM&M. Nasi herosi posiadają również ekwipunek złożony ze zdobytych artefaktów. Warto wspomnieć, że przedmioty uzyskane w czasie przygody nie zawsze będą od razu gotowe do założenia z uwagi na wymóg minimalnego poziomu postaci. Zgłębiając dalej okno bohatera, natrafiamy na zakładkę Zdolności – pomocnicze, wojskowe, magiczne – które rozwijamy wydając z kolei punkty zdolności. Ostatnia zakładka to Ulepszenia.
Epic Kingdoms zachęca do regularnej rozgrywki i intensywnego rozwoju konta. Oferuje się nam atrakcyjne nagrody dzienne, zadania do wykonania, system osiągnięć (typowe achievements) czy ranking. Wszystko to dla mobilizacji graczy.
Z innych ciekawszych zakładek warto jeszcze wspomnieć o raportach (przede wszystkim z walk), wiadomościach i czacie (formy komunikacji między graczami) oraz sojuszach. Ciekawą możliwość stanowi uzupełnianie listy przyjaciół w grze.
Pod względem graficznym Epic Kingdoms prezentuje się nieźle, szczególnie biorąc pod uwagę, iż jest to gra fanowska. Tego samego nie mogę powiedzieć na temat muzyki, a właściwie pojedynczych, krótkich, powtarzanych w nieskończoność soundtracków. Myślę jednak, że to jeden z elementów, który zostanie poddany rozwojowi.
Ogólnie rzecz biorąc gra stanowi miłą ciekawostkę dla fanów Heroes of Might and Magic, zwłaszcza lubujących się w zabawie przez przeglądarkę. Nie mniej jednak nie mogę powiedzieć, żeby przyciągnęła mnie na dłużej. Póki co rozgrywka okazuje się być monotonna, bardzo ślamazarna i przez to trochę nudna. Nie mniej jednak trzeba pamiętać, że to dopiero wersja początkowa, a aktywność administratora przejawia się w dosyć systematycznym dodawaniu kolejnych elementów. Osobiście mam również nadzieję, że pojawią się ciekawsze frakcje. Dla informowania o postępach, odpowiadania na pytania i wszelkiej interakcji udostępniono forum projektu, na którym możemy pisać z perspektywy konta w grze.
+ inspiracja jedną z najlepszych strategii turowych z nowymi elementami, + mnogość elementów i próba stworzenia różnorodnych mechanik (trzy główne ekrany), + dopracowane obecnie dostępne elementy graficzne, + interesujący rozwój bohatera, + liczne formy mobilizacji graczy, + systematyczne aktualizacje treści. |
|
– aktualnie dostępne tylko dwie frakcje i dość ubogi świat, – poruszanie na mapie w czasie rzeczywistym (bardzo powolne), – monotonna, nieco nudnawa rozgrywka, – kiepski soundtrack. |
|
[poll id=”5″]
[…] się grą pay4win, zawodząc tym samym oczekiwania fanów serii. Ostatnio na łamach Gildii Graczy recenzowaliśmy Epic Kingdoms – inny twór oparty o motywy HoM&M. W tym przypadku z kolei zawiodły podstawy mechaniki […]