Gra przeglądarkowa inspirowana Heroesami – recenzja Epic Kingdoms

Nie jest tajemnicą, że świat Bohaterów Mocy i Magii wciągnął mnie któregoś pewnego dnia i już w nim zostałem. Oprócz jednak typowo off-line’owych rozgrywek (urozmaicanych niekiedy amatorskim trybem multiplayer) od czasu do czasu lubię pograć przez internet z perspektywy przeglądarki. Gdy usłyszałem o projekcie Epic Kingdoms, od razu się nim zainteresowałem. Heroes via www marzył mi się bowiem od dawna.

Recenzja gry Epic Kingdoms

Fanowskie dzieło inspirowane w szczególności trzecią częścią cyklu autorstwa czwórki polskich programistów obecnie znajduje się w fazie alfa i udostępniono jedynie część planowanej zawartości gry. Nie mniej jednak warto już zagrać i ocenić sam koncept wraz w stanie aktualnym, aby w ten sposób być może pomóc twórcy, wskazując mankamenty oraz podkreślając pozytywne kierunki, które warto rozwinąć.

Epic Kingdoms
Ekran miasta pozwala na korzystanie z budowli, wznoszenie nowych i podnoszenie ich poziomów.       

Rozgrywka odbywa się w świecie Erda. Aktualnie dostępne Epic Kingdoms oferuje dwie frakcje – ludzie północy z Northrand oraz leśne elfy z Cal-Tharien. Póki co miałem przyjemność pokierować tymi pierwszymi. Wchodząc do gry, mamy do dyspozycji trzy główne ekrany i liczne pomniejsze zakładki. Na ekranie zamku odbywa się rozbudowa miasta. Budynki stawiamy i ulepszamy w czasie rzeczywistym, wykorzystując do tego złoto oraz siedem innych surowców (w tym przede wszystkim drewno i rudę); ilość możliwych jednocześnie akcji w mieście uzależniona jest od liczby dostępnych w nim budowniczych. Tutaj również dokonujemy zbiorów zasobów pozyskiwanych w zamku z prędkością X sztuk na godzinę.

Kolejnym aspektem związanym z ekranem zamku jest rekrutacja wojsk (w przypadku których oprócz zgromadzenia odpowiednich bogactw niezbędnym okaże się śledzenie limitu populacji, który podnosimy wznosząc domostwa) oraz bohaterów (w tawernie za złoto, podobnie jak w przypadku Heroes). W tym miejscu warto już wspomnieć, że wiele naszych wysiłków w grze może zostać wspomożonych dzięki specjalnej walucie premium – epickim punktom. W szczególności dotyczy to skracania czasu wszelkich operacji w czasie rzeczywistym, a także zwiększania przyrostu surowców i czy pojemności magazynów.

Epic Kingdoms
Budowa z perspektywy okna ratusza miejskiego. Wznoszenie budowli odbywa się w czasie rzeczywistym.

Następnie przechodzimy na Mapę. Na tym ekranie w Epic Kingdoms odbywa się ruch naszych bohaterów. Poruszamy się w czasie rzeczywistym i niestety muszę przyznać, że odbywa się to trochę zbyt wolno. O ile do siermiężnej rozbudowy miast w grach przeglądarkowych przyzwyczaiłem się dość dawno temu, o tyle ruch na mapie, biorąc pod uwagę w miarę dynamiczny wzór w postaci Heroes 3, okazał się po prostu nużący. Tak czy inaczej nasi herosi mogą tutaj zbierać surowce, skrzynie ze skarbami, flagować kopalnie (z których zbieramy dostawy zasobów w trybie analogicznym jak z tych w mieście), odwiedzać różne lokacje czy znajdować artefakty – słowem eksplorować teren. Pod tym względem podobieństwo do HoM&M jest dość spore.

Epic Kingdoms
Na mapie przygód poruszamy się za pomocą swych bohaterów, eksplorując teren w czasie rzeczywistym.

Na mapie napotkamy również przeciwników. Walki odbywają się w trybie turowym na planszy, a za zwycięstwa otrzymujemy cenne punkty doświadczenia.

Epic Kingdoms
Bitwy z kolei odbywają się w systemie turowym. Podobieństwo do klasycznych Heroesów jest więc wyraźne.

Z poziomu ekranu Świata odbserwujemy rozszerzanie się naszego stanu posiadania oraz innych graczy i ich forty. Tej sekcji nie badałem jak dotąd specjalnie szczegółowo, bo i nie ma w niej zbyt wielu opcji.

Epic Kingdoms
Mapa świata prezentuje lokalizację miast innych graczy czy neutrali.

Parę słów na temat bohaterów. Zdobyty exp naturalnie przekłada się na zdobywanie kolejnych poziomów, co z kolei wpływa na ich statystyki. W Epic Kingdoms wykorzystujemy tzw. punkty atrybutu na podnoszenie wybranych parametrów podstawowych (atak, obrona, moc, wiedza), co uważam osobiście za ciekawszą opcję niż odgórnie przydzielane bonusy do statystyk w przypadku Heroes 3, gdyż umożliwia tworzenie indywidualnych „buildów”. Ponadto bohaterowie posiadają indywidualne talenty, które można porównać do specjalności w HoM&M. Nasi herosi posiadają również ekwipunek złożony ze zdobytych artefaktów. Warto wspomnieć, że przedmioty uzyskane w czasie przygody nie zawsze będą od razu gotowe do założenia z uwagi na wymóg minimalnego poziomu postaci. Zgłębiając dalej okno bohatera, natrafiamy na zakładkę Zdolności – pomocnicze, wojskowe, magiczne – które rozwijamy wydając z kolei punkty zdolności. Ostatnia zakładka to Ulepszenia.

Epic Kingdoms
Okno podglądu statystyk i wyposażenia naszego bohatera.

Epic Kingdoms zachęca do regularnej rozgrywki i intensywnego rozwoju konta. Oferuje się nam atrakcyjne nagrody dzienne, zadania do wykonania, system osiągnięć (typowe achievements) czy ranking. Wszystko to dla mobilizacji graczy.

Epic Kingdoms
Zaliczanie zadań gwarantuje uzyskanie dodatkowej premii surowców.

Z innych ciekawszych zakładek warto jeszcze wspomnieć o raportach (przede wszystkim z walk), wiadomościach i czacie (formy komunikacji między graczami) oraz sojuszach. Ciekawą możliwość stanowi uzupełnianie listy przyjaciół w grze.

Epic Kingdoms
Zwycięstwo w bitwie z neutralnym oddziałem :-).

Pod względem graficznym Epic Kingdoms prezentuje się nieźle, szczególnie biorąc pod uwagę, iż jest to gra fanowska. Tego samego nie mogę powiedzieć na temat muzyki, a właściwie pojedynczych, krótkich, powtarzanych w nieskończoność soundtracków. Myślę jednak, że to jeden z elementów, który zostanie poddany rozwojowi.

Epic Kingdoms
Nagroda codzienna dla regularnych graczy.

Ogólnie rzecz biorąc gra stanowi miłą ciekawostkę dla fanów Heroes of Might and Magic, zwłaszcza lubujących się w zabawie przez przeglądarkę. Nie mniej jednak nie mogę powiedzieć, żeby przyciągnęła mnie na dłużej. Póki co rozgrywka okazuje się być monotonna, bardzo ślamazarna i przez to trochę nudna. Nie mniej jednak trzeba pamiętać, że to dopiero wersja początkowa, a aktywność administratora przejawia się w dosyć systematycznym dodawaniu kolejnych elementów. Osobiście mam również nadzieję, że pojawią się ciekawsze frakcje. Dla informowania o postępach, odpowiadania na pytania i wszelkiej interakcji udostępniono forum projektu, na którym możemy pisać z perspektywy konta w grze.

+ inspiracja jedną z najlepszych strategii turowych z nowymi elementami,
+ mnogość elementów i próba stworzenia różnorodnych mechanik (trzy główne ekrany),
+ dopracowane obecnie dostępne elementy graficzne,
+ interesujący rozwój bohatera,
+ liczne formy mobilizacji graczy,
+ systematyczne aktualizacje treści.
– aktualnie dostępne tylko dwie frakcje i dość ubogi świat,
– poruszanie na mapie w czasie rzeczywistym (bardzo powolne),
– monotonna, nieco nudnawa rozgrywka,
– kiepski soundtrack.

[poll id=”5″]

Dodaj komentarz

1 Comment