W Heroes of Might and Magic II istnieją 64 czarów na pięciu poziomach Gildii Magów. Spośród nich wyróżnić można 47 zaklęć bitewnych (do użycia podczas walki) oraz 17 zaklęć podróżnych (mających zastosowanie na mapie przygód). Aby je poznać, niezbędna jest Księga Czarów – jeżeli bohater nie posiada jej na start, może ją nabyć w każdej Gildii za 500 sztuk złota.
Do rzucania czarów wykorzystywane są punkty many. Ich maksymalna liczba zależy od współczynnika wiedzy bohatera. Każdego dnia automatycznie regeneruje się 1 punkt. Jeżeli posiadamy artefakt Pierścień mocy, wówczas co kolejkę odnawiają się dodatkowo 2 punkty. U herosów z Mistycyzmem dziennie odnawiają się 2-4 punktów magii (w zależności od stopnia zaawansowania umiejętności). Całość many można odzyskać, przesiadując turę w Gildii Magów. Koszt rzutu czaru podany jest w nawiasie kwadratowym pod nazwą.
Czas trwania zaklęć zależy od mocy bohatera (każdy punkt mocy to kolejna tura).
Wartość obrażeń, jakie zadają niektóre z czarów bitewnych, również są bezpośrednio związane z mocą naszej postaci. Podobnie jak w poprzedniej części sagi określoną indywidualnie dla każdego z tych zaklęć stałą mnoży się przez punkty mocy i w ten sposób możemy obliczyć, ile życia pozbawimy wrogich jednostek (szczegóły w tabelce).
Poziom I |
|
Zaklęcie |
Opis |
Sprawia, że wybrane stworzenia zadają maksymalne obrażenia. |
|
Sprawia, że jednostka zadaje minimalne obrażenia. | |
Zwiększa skuteczność ataku jednostki (+3 pkt). | |
Zwiększa skuteczność obrony jednostki (+3 pkt). | |
Zwiększa szybkość jednostki o 2 pkt. | |
Zmniejsza szybkość wrogiej jednostki o połowę. | |
Zmniejsza o połowę obrażenia otrzymywane z dystansu. | |
Przerywa działanie wszystkich zaklęć rzuconych na oddział. | |
Usuwa efekty negatywnych zaklęć oraz przywraca jednostce pewną liczbę punktów życia (5xMOC). | |
Zaklęcie sprawia, że wszystkie kopalnie w krainie są widoczne (Podróżne). | |
Zaklęcie sprawia, że wszystkie zasoby w krainie są widoczne (Podróżne). |
Poziom II |
|
Zaklęcie |
Opis |
Tworzy magiczną strzałę, która zadaje obrażenia jednostce wroga (10xMOC). | |
Tworzy pocisk energii, który rani wrogi oddział (25xMOC). | |
Pochłania ciepło wrogiej jednostki, zadając jej obrażenia (20xMOC). | |
Zadaje obrażenia wszystkich żywym jednostkom (5xMOC). | |
Oślepia jednostkę, uniemożliwiając jej ruch. | |
Zwiększa skuteczność ataku jednostki (+5 pkt) w walce ze smokami. | |
Zwiększa skuteczność obrony jednostki (+5 pkt). | |
Zmniejsza skuteczność obrony wrogiego oddziału (-3 pkt). | |
Przywołuje najbliższą, niezajętą łód na sąsiadujący z bohaterem fragment wybrzeża (Podróżne). | |
Zaklęcie sprawia, że wszystkie artefakty w krainie są widoczne (Podróżne). | |
Pokazuje informacje o liczebności neutralnych stworzeń oraz ich reakcji (atak lub ucieczka) (Podróżne). |
Poziom III |
|
Zaklęcie |
Opis |
Zapewnia odporność na czary. | |
Tworzy krąg zimna, który zadaje obrażenia wszystkim jednostkom znajdującym się dookoła celu (10xMOC), nie czyniąc szkody jednostce w centrum. | |
Tworzy kulę ognia, która zadaje obrażenia wszystkim jednostkom znajdującym się w polu rażenia (10xMOC). | |
Teleportuje jednostkę w wybrane miejsce na polu bitwy. | |
Zadaje obrażenia wszystkim nieumarłym jednostkom na polu bitwy (10xMOC). | |
Zadaje obrażenia wszystkim żywym jednostkom na polu bitwy (10xMOC). | |
Sprawia, że jednostka nie może kontratakować. | |
Zwiększa szybkość wszystkich twoich oddziałów (+2 pkt). | |
Przerywa działanie wszystkich zaklęć rzuconych na twoje oddziały. | |
Sprawia, że wszystkie twoje oddziały zadają maksymalne obrażenia. | |
Sprawia, że wszystkie oddziały wroga zadają minimalne obrażenia. | |
Wskrzesza poległe jednostki nieumarłych, przywracając im pewną liczbę punktów życia (50xMOC). | |
Uszkadza mury zamku. | |
Zaklęcie sprawia, że wszystkie miasta i zamki w krainie są widoczne (Podróżne). | |
Zaklęcie sprawia, że wszyscy bohaterowie w krainie są widoczni (Podróżne). | |
Pokazuje statystyki bohatera, a także liczebność jego oddziałów (Podróżne). |
Poziom IV |
|
Zaklęcie |
Opis |
Wywołuje sekwencję uderzeń piorunów, która rani cztery kolejne jednostki, przy czym każdej następnej zadaje o połowę mniejsze obrażenia w stosunku do poprzedniej (dla pierwszej jednostki DMG=40xMOC, dla drugiej 20xMOC, dla trzeciej 10xMOC, dla czwartej 5xMOC). | |
Tworzy pocisk, który zadaje obrażenia wszystkim w polu rażenia o powierzchni 18 pół (10xMOC). | |
Przez pole bitwy przetacza się burza żywiołów, która zadaje obrażenia wszystkim jednostkom (25xMOC). | |
Zadaje obrażenia wszystkim nieumarłym na polu bitwy (20xMOC). | |
Na określony fragment pola bitwy spada deszcz meteorów, który zadaje obrażenia wszystkim w zasięgu rażenia (25xMOC). | |
Zaczarowany oddział atakuje najbliższy oddział, nieważne czyj. | |
Zmniejsza o połowę obrażenia otrzymywane z dystansu u twoich wszystkich oddziałów. | |
Usuwa efekty negatywnych zaklęć u wszystkich twoich oddziałów oraz przywraca pewną liczbę punktów życia (5xMOC). | |
Zmniejsza szybkość wszystkich oddziałów wroga o połowę. | |
Wskrzesza zabite jednostki na czas walki, przywracając im pewną liczbę punktów życia (50xMOC). | |
Wzywa żywiołaki ziemi, które bronią kopalnię przed wrogiem (ich liczba = 4xMOC) (Podróżne). | |
Wzywa żywiołaki powietrza, które bronią kopalnię przed wrogiem (ich liczba = 4xMOC) (Podróżne). | |
Wzywa żywiołaki powietrza, które bronią kopalnię przed wrogiem (ich liczba = 4xMOC) (Podróżne). | |
Wzywa żywiołaki powietrza, które bronią kopalnię przed wrogiem (ich liczba = 4xMOC) (Podróżne). | |
Zaklęcie sprawia, że cała kraina staje się widoczna (Podróżne). |
Poziom V |
|
Zaklęcie |
Opis |
Zsyła na pole bitwy armagedon, który zadaje obrażenia wszystkim jednostkom (50xMOC). | |
Pozwala przejąć kontrolę nad oddziałem o określonej liczbie punktów życia (poniżej 25xMOC). | |
Wskrzesza zabite jednostki na zawsze, przywracając im pewną liczbę punktów życia (50xMOC). | |
Tworzy iluzję oddziału, która posiada takie same parametry jak oryginał, jednak znika po otrzymaniu jakichkolwiek obrażeń. | |
Przywołuje na czas bitwy sprzymierzone żywiołaki ziemi (ich liczba = 3xMOC). | |
Przywołuje na czas bitwy sprzymierzone żywiołaki powietrza (ich liczba = 3xMOC). | |
Przywołuje na czas bitwy sprzymierzone żywiołaki wody (ich liczba = 3xMOC). | |
Przywołuje na czas bitwy sprzymierzone żywiołaki ognia (ich liczba = 3xMOC). | |
Przenosi bohatera w wybrane, pobliskie miejsce na mapie przygód (Podróżne). | |
Teleportuje bohatera do wybranego miasta należącego do gracza, w którym nie znajduje się już inny heros (Podróżne). |
Artykuł utworzony 03.05.2013r. dla Tajemnic Antagarichu.