heroes 3 forteca

Heroes 3 Miasta
Forteca

Spis Treści

Opis

Forteca to miasto osadzone w klimatach mroźnych, śnieżnych i górzystych. Fabularnie stanowi ono naturalne środowisko dla mieszkańców założonej przez Wielkiego Wezyra Gavina Magnusa Bracady, położonej na południu kontynentu Antagarich. Miasto to jest praktycznie nasycone magią i to właśnie czarodzieje wraz z wytworzonymi lub oswojonymi przez nich stworzeniami stanowią o jego sile. Standardowo frakcja zaliczana jest, obok Zamku i Bastionu, to sił dobra w Heroes 3, aczkolwiek historycznie nie zawsze cele magów z Bracady były szczytne (patrz: zniewolenie barbarzyńskich ludów Krewlod w ramach Imperium Bracaduum, o czym opowiada jedna z kampanii Heroes Chronicles pt. Wojownicy Pustkowi).

Miasto uchodzi za jedno z najdroższych w grze i tym samym dosyć trudnych w rozbudowie. Nie ma w tym wiele przesady, bowiem zarówno jednostki, jak i niektóre siedliska swoje kosztują. W pierwszej fazie rozwoju gracz potrzebuje dość sporych zapasów rudy i z tym w zasadzie większych problemów nie powinno być. Jednak już od czwartego poziomu konieczne okażą się także spore ilości cennych surowców. Dość stwierdzić, że Wieża magów wymaga po 5 sztuk każdego zasobu, a jej ulepszenie uprzedniego postawienia Biblioteki – kosztującej niemal tyle samo. Oprócz tego dla postawienia siedliska magów niezbędne okazuje się wybudowanie siedlisk gargulców i golemów, jak również gildii magów na co najmniej 1. poziomie. Sumaryczne koszta okazują się zatem pokaźne, a to dopiero czwarty poziom!
Bez Wieży magów nie ruszymy dalej z rozbudową armii, wymagają jej bowiem zarówno Ołtarz życzeń, jak i Złoty pawilon. Te oczywiście również zasysają pewne ilości poszczególnych zasobów. Zaskakuje więc na pierwszy rzut oka stosunkowo niska cena siedliska 7. poziomu, w porównaniu do innych miast. Jednak już ulepszenie Świątyni obłoków, bez którego giganci tracą ogromnie na wartości, ponownie pochłania potężne środki, zwłaszcza w klejnotach i złocie.

W konsekwencji Forteca dla prawidłowego rozwoju wymaga stopniowego budowania kolejnych, coraz droższych konstrukcji, spośród których pominąć możemy co najwyżej niektóre struktury dodatkowe. Bo już ulepszenia siedlisk w większości przypadków okazują się w zasadzie niezbędne (o czym będzie mowa poniżej), by czerpać pełnię siły tego miasta. Nie bez przyczyny więc frakcja uchodzi za słabszą na mapach mniejszych, za to nadrabiającą straty w stosunku do błyskawicznie rozwijających się miast pokroju Twierdzy czy Bastionu podczas dłuższych, wielotygodniowych rozgrywek.

Forteca cechuje się całkiem pokaźną armią jednostek dystansowych. A w każdym razie potencjalnie, ponieważ spośród trzech jednostek strzeleckich, tylko jedna posiada taką umiejętność już formie podstawowej. Arcymagowie (poz. 4) dzięki swej solidności statystycznej, brakowi kar w walce wręcz oraz zdolności pasywnej obniżania kosztu zaklęć bohatera zdecydowanie warci są potężnych nakładów finansowych, których wymaga rozwój ich siedliska.

Pozostali dwa strzelcy występują dopiero po ulepszeniu. Mowa tutaj o Większych Gremlinach (poz. 1) oraz Tytanach (poz. 7). Ci pierwsi w formie podstawowej praktycznie nie funkcjonują, ponieważ posiadają mizerne parametry, w tym bardzo niską szybkość, a także wytrzymałość, której to nie nadrabiają nawet swą liczebnością. Ulepszeni natomiast stanowią jedynych dystansowców w swej grupie, co czyni ich w pewnym stopniu wyjątkowymi. W dalszym ciągu jednak słabe statystyki oraz wewnętrzna konkurencja w samej Fortecy powodują, iż dość szybko tracą one na znaczeniu. Drudzy natomiast, jak była już mowa, nie wymagają przesadnie dużych środków na budowę podstawowego siedliska. Giganci jako jednostka piechoty okazują się w miarę solidni. Jednak dopiero ich ulepszenie – Tytani – powoduje ogromny skok w statystykach, wliczając w to m. in. najwyższą wytrzymałość na poziomie, oraz umiejętność strzelania przy jednoczesnym braku ograniczeń w walce wręcz. Bez wątpienia należą do czołówki swej grupy, jednak koszt siedliska w połączeniu z ceną rekrutacji znacznie utrudnia ich dostępność. Szczególnie trudno jest nadążyć z pozyskiwaniem klejnotów, nie dziwne więc, iż tutejszy magazyn zasobów nieco wspomaga nas jedną sztuką tego surowca dziennie.

Obok trójki (potencjalnych) łuczników odnajdziemy dwie jednostki latające. Obie stosunkowo solidne. Obsydianowe gargulce (poz. 2) oprócz niezłych statystyk cieszą się również wysokim przyrostem dzięki możliwości budowy specjalnej struktury – Skrzydeł stwórcy. Większe dżiny, jakkolwiek szybkie i rzucające czary wspomagające sojuszników, są z kolei mało wytrzymałe jak na 5. poziom i dlatego trzeba z nimi postępować ostrożnie podczas ofensywy. Za piechotę służą natomiast Żelazne golemy (poz. 3) oraz Nagi królewskie (poz. 6). Jeśli chodzi o golemy, to pomimo potężnych statystyk siłowych ich rola na polu bitwy często bywa ograniczona do obrony strzelców. Wynika to z niskiej mobilności. Co innego nagi – te również nie grzeszą wielką prędkością, ale znakomite parametry wspomagane zdolnością powstrzymywania kontrataku czynią ją jedną z najlepszych jednostek na poziomie. Niestety jednak, jak można się było po tym mieście spodziewać, cechują się też stosunkowo wysoką ceną, o aż 400 sztuk złota przekraczającą np. cenę zbliżonego do niej Czempiona.

Jedną z największych bolączek Fortecy stanowią jej herosi. Bohaterowie Mocy – Alchemicy – stanowią dziwną, karkołomną hybrydę wojownicz-magiczną. Mają duże szanse na uzyskanie tak Płatnerstwa czy Logistyki (a więc skillów adekwatnych i dobrych), jak i np. Nauki lub Mądrości. Praktycznie wszyscy zaczynają zresztą z magicznymi umiejętnościami dodatkowymi, a najczęściej z Mistycyzmem lub Nauką czarów, co już na starcie stanowi marnowanie slotów. Najchętniej wybieraną Alchemiczką jest Neela, która dzięki specjalności Płatnerstwa wzmacnia i tak już całkiem przyzwoitą zdolność defensywną oddziałów Fortecy. Generalnie jednak jest to jedna z najsłabszych klas w grze.

Czarodzieje w większym stopniu odpowiadają charakterowi miasta. W początkowej fazie zdobywania doświadczenia otrzymują oni bardzo dużo mocy i wiedzy (40% szans). Ich najczęstsze skille dodatkowe to Inteligencja, Mistycyzm, Nauka czarów, Talent magiczny i Sokoli wzrok. Szybki rzut oka na tę wyliczankę pokazuje, że Czarodzieje są jeszcze bardziej w tyle w stosunku do reszty klas niż Alchemicy. Wiele osób jako pozytywnie wyróżniającego się herosa wymienia w tym miejscu Solmyra z uwagi na jego specjalizację – Łańcuch piorunów. Faktycznie, zaklęcie to budzi respekt, jednak wymaga sporej ilości many i nie będziemy mogli go rzucać zbyt wiele razy, zwłaszcza na początku. Osobiście zwróciłbym bardziej uwagę na Cyrę, ekspertkę od Przyspieszenia, zaczynającą ponadto ze skillem Dyplomacji.

Pod względem magicznym Forteca bazuje przede wszystkim na żywiole powietrza. To właśnie czary tego kanonu odnajdziemy w największych ilościach w (maksymalnie) pięciopoziomowej gildii magów. Tutejsza kuźnia produkuje wozy z amunicją, dzięki którym trzej dostępni strzelcy nie będą mieli problemów podczas przedłużających się starć.

Graal frakcji – Podniebny galeon – odkrywa całą mapę oraz zwiększa na czas oblężenia wiedzę bohatera o 15 punktów. Ten drugi bonus jest mniej istotny, ponieważ generalnie w Fortecy z maną problemów większych nie ma. Pierwszy natomiast przejawia już pewną wartość, zwłaszcza w przypadku wielkich map, na których trudno dotrzeć do każdego ich fragmentu.

Powrót na górę


Zarządzanie

Budynek
Opis
Wymogi
Koszt
Rada osady
forteca-rada-osadyPozwala na dalszą rozbudowę oraz dostarcza ci 500 sztuk złota dziennie.brakbrak
Rada miasta
forteca-rada-miastaPozwala na dalszą rozbudowę oraz dostarcza ci 1000 sztuk złota dziennie.
  • Rada osady,
  • Karczma
2500
Ratusz
forteca-ratuszPozwala na dalszą rozbudowę oraz dostarcza ci 2000 sztuk złota dziennie.
  • Rada miasta,
  • Targowisko,
  • Kuźnia,
  • Gildia magów poziom 1
5000
Kapitol
forteca-kapitolPozwala na dalszą rozbudowę oraz dostarcza ci 4000 sztuk złota dziennie.
  • Ratusz,
  • Zamek
10000

Powrót na górę

Fortyfikacje

Budynek
Opis
Wymogi
Koszt
Fort
forteca-fortWzmacnia mury zamku.brak20
20
5000
Cytadela
forteca-cytadelaDodaje wieżę do fortu oraz zwiększa o 50% bazową ilość produkowanych jednostek.
  • Fort
5
2500
Zamek
forteca-zamekDodaje 2 wieże łucznicze, umacnia mury miasta oraz podwaja bazową ilość produkowanych jednostek.
  • Cytadela
10
10
5000

Powrót na górę

Gospodarka

Budynek
Opis
Wymogi
Koszt
Karczma
forteca-karczmaZwiększa morale garnizonu broniącego miasta. Umożliwia rekrutację bohaterów oraz pozyskanie danych na temat przeciwników.brak5
500
Kuźnia
forteca-kuzniaUmożliwia produkcję wozów z amunicją.

brak

5
1000
Targowisko
forteca-targowiskoPozwala na sprzedaż oraz wymianę zasobów (kurs wymiany zależy od liczby posiadanych targowisk).

brak

5
500
Magazyn zasobów
forteca-magazyn-zasobowDostarcza codziennie 1 klejnot.
  • Targowisko
5
5000

Powrót na górę

Magia

Budynek
Opis
Wymogi
Koszt
Gildia magów poziom 1
forteca-gm1Pozwala bohaterowi na zakup księgi zaklęć oraz poznanie znajdujących się w niej 5 zaklęć pierwszego poziomu.brak5
5
2000
Gildia magów poziom 2
forteca-gm2Dodaje 4 czary drugiego poziomu.
  • Gildia magów poziom 1
5
5
4
4
4
4
1000
Gildia magów poziom 3
forteca-gm3Dodaje 3 czary trzeciego poziomu.
  • Gildia magów poziom 2
5
5
6
6
6
6
1000
Gildia magów poziom 4
forteca-gm4Dodaje 2 czary czwartego poziomu.
  • Gildia magów poziom 3
5
5
8
8
8
8
1000
Gildia magów poziom 5
forteca-gm5Dodaje 1 czar piątego poziomu.
  • Gildia magów poziom 4
5
5
10
10
10
10
1000

Powrót na górę

Specjalne

 

Budynek
Opis
Wymogi
Koszt
Biblioteka
forteca-bibliotekaDostarcza dodatkowych zaklęć do gildii magów – po jednym na poziom.
  • Gildia magów poziom 1
5
5
5
5
5
5
1500
Sprzedawca artefaktów
forteca-sprzedawca-artefaktowUmożliwia zakup oraz sprzedaż artefaktów.
  • Targowisko
10000
Wieża strażnicza
forteca-wiezastrazniczaPozwala na szczegółową obserwację okolic miasta.
  • Fort
5
1000
Ściana wiedzy
forteca-scianawiedzyZwiększa o +1 wiedzę każdego bohatera, który ją odwiedzi.
  • Gildia magów poziom 1
5
1000

Powrót na górę

Graal

Budynek
Opis
Wymogi
Koszt
Podniebny galeon
forteca-podniebnygaleonPodniebny galeon zwiększa cotygodniowy przyrost podstawowej populacji wszystkich stworzeń o 50%, generuje codziennie 5000 sztuk złota, odkrywa całą mapę oraz zwiększa na czas oblężenia więdzę bohatera o +15.
Graal (artefakt)

Powrót na górę

Armia

Budynek
Opis
Wymogi
Koszt
Warsztat
warsztatUmożliwia rekrutację gremlinów.
  • Fort
5
5
300
ul. Warsztat
ulwarsztatUmożliwia rekrutację większych gremlinów.
  • Warsztat
1000
Kaplica
kaplicaUmożliwia rekrutację kamiennych gargulców.
  • Warsztat
10
1000
ul. Kaplica
ulkaplicaUmożliwia rekrutację obsydianowych gargulców.
  • Kaplica
5
1500
Skrzydła stwórcy
skrzydla-stworcyPowiększa populację kamiennych i obsydianowych gargulców o 4 tygodniowo.
  • Kaplica
1000
Fabryka golemów
fabrykagolemowUmożliwia rekrutację kamiennych golemów.
  • Kaplica
5
5
2000
ul. Fabryka golemów
ulfabrykagolemowUmożliwia rekrutację żelaznych golemów.
  • Fabryka golemów
5
5
5
2000
Wieża magów
wiezamagowUmożliwia rekrutację magów.
  • Gildia magów poziom 1,
  • Kaplica,
  • Fabryka golemów
5
5
5
5
5
5
2500
ul. Wieża magów
ulwiezamagowUmożliwia rekrutację arcymagów.
  • Biblioteka,
  • Wieża magów
5
2000
Ołtarz życzeń
oltarzzyczenUmożliwia rekrutację dżinów.
  • Wieża magów
5
5
6
6
3000
ul. Ołtarz życzeń
uloltarzzyczenUmożliwia rekrutację wielkich dżinów.
  • Ołtarz
5
2000
Złoty pawilon
zlotypawilonUmożliwia rekrutację nag.
  • Wieża magów
5
5
2
2
2
2
4000
ul. Złoty pawilon
ulzlotypawilonUmożliwia rekrutację nag królewskich.
  • Złoty pawilon
3
3
3
3
3000
Świątynia obłoków
swiatyniaoblokowUmożliwia rekrutację gigantów.
  • Ołtarz życzeń,
  • Złoty pawilon
10
10
10
5000
ul. Świątynia obłoków
ulswiatyniaoblokowUmożliwia rekrutację tytanów.
  • Świątynia obłoków
5
5
30
25000

Powrót na górę

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *