Heroes 3 Miasta
Zamek
Spis Treści
Opis
Zamek to typowe miasto frakcji ludzi, nie odbiegające zbytnio pod tym względem od klasyki fantasy. Fabularnie związane z nim jest nierozłącznie państwo Erathii, znajdujące się w centrum kontynentu Antagarich. Jego aktualną królową jest Katarzyna Gryphonehart. Rzeczona frakcja tradycyjnie zaliczana jest do sił dobra, najczęściej zantagonizowana z demonami Eeofolu (Inferno).
Budowle Zamku dla swej konstrukcji wymagają przede wszystkim kamienia oraz drewna, te też surowce generuje tutejszy Magazyn zasobów. Same w sobie siedliska stworzeń nie są szczególnie drogie, jednak bardzo często wymagają uprzedniego postawienia innych konstrukcji (np. dla trzeciopoziomowej Wieży gryfów niezbędne są czwartopoziomowe Koszary, które z kolei wymagają postawienia Kuźni). W konsekwencji rozbudowa miasta bywa dość zawiła i w konsekwencji kosztowna (np. maksymalna rozbudowa szóstopoziomowej Areny walk wraz z wymaganymi Stajniami pochłania oprócz złota aż 40 sztuk drewna!). W efekcie najczęściej rozwój miasta zakończymy na 6. poziomie stworzeń, w dużej mierze nieulepszonych, ponieważ czasu i funduszy na postawienie kosztownego Portalu chwały może zwyczajnie zabraknąć. Co do samych ulepszeń, priorytetowe okażą się tutaj siedliska poziomów: drugiego, czwartego i szóstego.
Armia Zamku składa się z dwóch jednostek latających, dwóch strzelających oraz trzech walczących wręcz. Wiele spośród nich należy do czołówki swoich poziomów. W szczególności wymienić tutaj należałoby solidnych Krzyżowców (poz. 4) dysponujących podwójnym atakiem, dynamicznych Czempionów (poz. 6) o obrażeniach zwiększanych dzięki umiejętności szarży oraz oczywiście Archaniołów (poz. 7). Ci ostatni oprócz wybitnych parametrów (bazowo najwyższych w swojej grupie), wśród szeregu swych zdolności specjalnych potrafią wskrzeszać poległych sprzymierzeńców w trakcie bitwy. Stanowią więc jednocześnie liderów armii Zamku w ofensywie, jak i zapewniają swoiste medyczne wsparcie.
Nie można zapomnieć również o Gryfach Królewskich, których sylwetki stanowią jeden z symboli całej gry Heroes 3. Wyposażeni w znakomite parametry i dość liczni dzięki Bastionowi gryfów cechują się uniwersalnością. Sprawdzają się świetnie zarówno w obronie (zdolność ciągłego kontrataku), jak i w ataku (lot).
Największe słabości ludzkich oddziałów objawiają się w przypadku ich strzelców. Kusznicy (poz. 2) co prawda zadają obrażenia dwukrotnie i są niezastąpieni w początkowej fazie rozgrywki przy podbijaniu okolicy, jednak bardzo niska wytrzymałość i obrona czynią je niezwykle wrażliwymi na ciosy. Z tego względu wymagają dodatkowej ochrony przed napastnikami – w tym celu dobrze sprawdzają się Halabardnicy (poz. 1), mało ruchliwi, ale za to wytrzymali. Z kolei Kapłani (poz. 5) mają stosunkowo niskie statystyki jak na swój poziom i nawet brak kar podczas walki wręcz nie poprawia ich sytuacji.
Bohaterowie Zamku zasadniczo nie są uznawani za wybitnych, aczkolwiek trudno również nazwać ich kiepskimi. Wszyscy Rycerze otrzymują na start zdolność drugorzędną dowodzenia. Ma ona pewne zastosowanie w przypadku mieszania armii, jednak wysokie morale można osiągnąć równie dobrze dzięki dość powszechnym artefaktom i lokacjom. Ponadto sam Archanioł je zwiększa, więc wiele osób uważa dowodzenie w tym wypadku za nieco zmarnowany slot. Jeśli chodzi o szanse zdobycia umiejętności podstawowych, to Rycerze zyskują atak i obronę na zbliżonym (30% szans) poziomie. Z kolei wśród skillów dodatkowych dominują przede wszystkim: Balistyka, Artyleria, Taktyka, Nawigacja, Atak i Finanse. Część z tych umiejętności jest zawsze przydatna, inne jednak nie zawsze przedstawiają dla gracza szczególną wartość. Stąd też bierze się przeciętna ocena tejże klasy.
Pozytywnie wyróżniającymi bohaterami są tutaj Sir Mullich (specjalista od szybkości), Valeska (bonus do łuczników/kuszników) czy Orrin (specjalista od zdolności łucznictwa). Pierwszy zwiększa zaangażowanie w bitwę zwłaszcza niezbyt szybkich Halabardników czy Krzyżowców, pozostali korygują do pewnego stopnia luki strzeleckie miasta.
W przypadku Kleryków natomiast Moc i Wiedza wpadają równo (po 30%), natomiast umiejętności drugorzędne porządne (Dyplomacja, Inteligencja) przeplatają się ze śmieciowymi (Pierwsza pomoc, Sokoli wzrok). Nie jest to więc najlepsza klasa magiczna w grze. Wspomnieć można tutaj ewentualnie Loynisa, który co prawda zaczyna ze słabą zdolnością Nauki, jednak specjalizuje się w mocnym czarze Psalm Mocy (vel Modlitwa).
Pod względem magicznym Zamek bazuje przede wszystkim na żywiole wody. To właśnie czary tego kanonu odnajdziemy w największych ilościach w (maksymalnie) czteropoziomowej gildii magów. Tutejsza kuźnia produkuje balisty, co współgra po części z wysoką szansą bohaterów mocy na skill Artylerii.
Graal frakcji – Kolos – zwiększa morale wszystkich bohaterów o 2 punkty. Jest to praktycznie zerowa premia, z uwagi na chociażby start wszystkich Rycerzy z Dowodzeniem, bonus Aniołów i Archaniołów do morale oraz wspomnianą już wcześniej pospolitość obiektów dostarczających tego typu premie.
Zarządzanie
Koszt | |||
Pozwala na dalszą rozbudowę oraz dostarcza ci 500 sztuk złota dziennie. | brak | brak | |
Pozwala na dalszą rozbudowę oraz dostarcza ci 1000 sztuk złota dziennie. |
|
2500 | |
Pozwala na dalszą rozbudowę oraz dostarcza ci 2000 sztuk złota dziennie. |
|
5000 | |
Pozwala na dalszą rozbudowę oraz dostarcza ci 4000 sztuk złota dziennie. |
|
10000 |
Fortyfikacje
Koszt | |||
Wzmacnia mury zamku. | brak | 20 20 5000 |
|
Dodaje wieżę do fortu oraz zwiększa o 50% bazową ilość produkowanych jednostek. |
|
5 2500 |
|
Dodaje 2 wieże łucznicze, umacnia mury miasta oraz podwaja bazową ilość produkowanych jednostek. |
|
10 10 5000 |
Gospodarka
Koszt | |||
Zwiększa morale garnizonu broniącego miasta. Umożliwia rekrutację bohaterów oraz pozyskanie danych na temat przeciwników. | brak | 5 500 |
|
Umożliwia produkcję balist. |
brak |
5 1000 |
|
Pozwala na sprzedaż oraz wymianę zasobów (kurs wymiany zależy od liczby posiadanych targowisk). |
brak |
5 500 |
|
Dostarcza codziennie 1 sąg drewna i 1 wóz rudy. |
|
5 5000 |
|
Pozwala na budowę okrętów. |
|
20 2000 |
Magia
Koszt | |||
Pozwala bohaterowi na zakup księgi zaklęć oraz poznanie znajdujących się w niej 5 zaklęć pierwszego poziomu. | brak | 5 5 2000 |
|
Dodaje 4 czary drugiego poziomu. |
|
5 5 4 4 4 4 1000 |
|
Dodaje 3 czary trzeciego poziomu. |
|
5 5 6 6 6 6 1000 |
|
Dodaje 2 czary czwartego poziomu. |
|
5 5 8 8 8 8 1000 |
Specjalne
Koszt | |||
Zwiększa morale garnizonu broniącego miasto podczas oblężenia o 2. |
|
5 500 |
|
Raz w tygodniu zwiększają zasięg każdego bohatera, który je odwiedzi, o 400 punktów ruchu na dzień. |
|
10 2000 |
|
Zwiększa zasięg okrętów. |
|
10 2000 |
Graal
Koszt | |||
Obecność Kolosa zwiększa cotygodniowy przyrost podstawowej populacji wszystkich stworzeń o 50%, generuje codziennie 5000 sztuk złota, oraz zwiększa morale wszystkich bohaterów o +2. | Graal (artefakt) |
Armia
Koszt | |||
Umożliwia rekrutację pikinierów. |
|
10 500 |
|
Umożliwia rekrutację halabardników. |
|
5 1000 |
|
Umożliwia rekrutację łuczników. |
|
5 5 1000 |
|
Umożliwia rekrutację kuszników. |
|
5 5 1000 |
|
Umożliwia rekrutację gryfów. |
|
5 1000 |
|
Umożliwia rekrutację gryfów królewskich. |
|
5 1000 |
|
Powiększa populację gryfów i gryfów królewskich o 3 tygodniowo. |
|
1000 | |
Umożliwia rekrutację zbrojnych. |
|
5 2000 |
|
Umożliwia rekrutację krzyżowców. |
|
5 5 1000 |
|
Umożliwia rekrutację mnichów. |
|
5 5 2 2 2 2 3000 |
|
Umożliwia rekrutację kapłanów. |
|
2 2 2 2 2 2 1000 |
|
Umożliwia rekrutację kawalerzystów. |
|
20 5000 |
|
Umożliwia rekrutację czempionów. |
|
10 3000 |
|
Umożliwia rekrutację aniołów. |
|
10 10 10 10 20000 |
|
Umożliwia rekrutację archaniołów. |
|
10 10 10 10 20000 |
[…] Heroes 3 Miasta – Zamek 18 września 2018 […]